středa 10. července 2013

Mýdlový sliz


Už když jsem byla těhotná s Nelinkou, byla jsem pevně rozhodnutá pro užívání látkových plenek. Spousta kamarádek-maminek mě od tohoto rozhodnutí odrazovalo - jak je to spousta práce a jak jsou jednorázové plenky praktičtější. A také jednu věc mi kdysi někdo řekl - že to rozhodně nebudu stíhat.... Už tehdy jsem si v duchu říkala, že když to zvládaly naše maminky bez automatické pračky a kdysi naše babičky na valchách, zvládnu to taky!!!! Když se chce, všechno jde, že jo;)

Kdesi jsem četla, že rozklad jednorázové plenky trvá cca 250let.... A že jedno dítě za svůj život vyprodukuje 1 tunu plenek....Uffff. I proto, zkrátka pro vlastní lepší pocit, jsem se rozhodla, že budu plenky prát a žehlit. Koneckonců je dnes obrovský výběr látkových plenek a není nutné používat klasické čtvercové plenky, které užívaly naše maminky a babičky.
Ale abych neodbočovala.....užívání látkových plenek s sebou nese i častější praní. U dětí je obecně praní prádla častější záležitostí, maminky vědí:-) Jenže v čem prát? Aby to bylo šetrné k přírodě a zároveň šetrné k dětské jemné pokožce!
Mýdlový sliz. Z obyčejného jádrového mýdla, sody a vody.
Peru v něm už tři roky. Naprostá spokojenost. Jako první testovací vzorek jsem zkoušela hračky našeho psa - ušmudlané, ožužlané....vytáhla jsem je z pračky krásně čisté!

Dnes jsem nový sliz potřebovala vyrobit. A napadlo mě postup nafotit, třeba se  někomu z Vás bude hodit. Budu ráda, pokud ano!

Tááákže:
1) Budeme potřebovat:
     5l nádobu
     kyblík
     rychlovarnou konvici
     pro ulehčení práce trychtýř
     nůž 
     tyčový mixér
     prkénko na krájení mýdla
 
    1x jádrové mýdlo (150g)
    krystalická soda
    voda



2) mýdlo rozkrájíme na menší kousky
3) odvážíme krystalickou sodu (naučila jsem se dávat stejný poměr mýdlo:soda; při tvrdé vodě se doporučuje sody dávat více. V Brně máme tvrdou vodu, ale ač jsem zkoušela různě poměry, na prádle jsem rozdíl nepoznala.)


4) smícháme sodu s mýdlem
5) zalijeme vřelou vodou z rychlovarné konvice (cca 1litr)
6,7) necháme cca 5 minut odležet a rozmixujeme tyčovým mixérem

8,9) vznikne nám taková napěněná mýdlová slizová hmota, kterou přelejeme do 5l nádoby
10) doplníme horkou vodou do cca 2/3 a necháme vychladnout. Po vychladnutí se mi osvědčilo dolít horkou vodu a řádně protřepat.


Mýdlový sliz má dvě možné nevýhody:
1) bílé prádlo šedne (nejsou zde žádné rozjasňovače barev)
2) prádlo nevoní (resp. voní pouze čistou mýdlovou vůní)

Obě nevýhody mají řešení:
1) přidávat k prádlu perkarbonát sodný (kupuji zde), který prádlo krásně vybělí. Působí při praní nad 60°C, při praní na nižší stupeň je třeba přidat TAED (tetraacetylethylendiamin), který perkarbonát "zaktivuje".

 2) přidat 2-3 kapky voňavé silice - já přidávám levandulovou



A ještě na závěr - jako aviváž dávám ocet, prádlo je krásně jemné. Cca 2 polévkové lžíce na 1 plnou pračku. Prádlo octem nesmrdí, nemusíte se bát.

Děkuji, že jste dočetli až sem.
A přeji krásný zbytek dne. Já mám vypráno a na sluníčku usušeno, teď jen ještě vyžehlit.......

3 komentáře:

  1. dakujem za navod...odkladam a urcite vyskusam....:)

    OdpovědětVymazat
  2. Určitě vyzkoušejte!;) A ještě jsem zapomněla napsat, že suroviny na přípravu 5 litrů slizu stojí celých 20kč;)

    OdpovědětVymazat